مطالعه‌ بازنمودهای بینشی مکانی در گذر میلان
مطالعه‌ بازنمودهای بینشی مکانی در گذر میلان

سمیرا آهن ساز سلماسی؛ مهدی افخمی نیا؛ محمدحسین جواری؛ محمد محمدی‌آغداش

دوره 17، شماره 32 ، اسفند 1402، ، صفحه 152-168

https://doi.org/10.22034/rllfut.2024.17719

چکیده
  هر مفهوم روایی مستلزم چارچوب­ مکانی و زمانی خاصی است که از طریق آن در بستر متن گسترش می­یابد. برخلاف رمان سنتی که بافت زمان و مکان را موضوعی حاشیه­ای تلقی می­کند، رمان مدرن به مطالعه­ی دگرگونی ...  بیشتر
زیبایی‌شناسی تضادگویی در نمایش‌نامه‌های آوازه‌خوان طاس و درس از اوژن یونسکو
زیبایی‌شناسی تضادگویی در نمایش‌نامه‌های آوازه‌خوان طاس و درس از اوژن یونسکو

محمد محمدی‌آغداش

دوره 13، شماره 23 ، شهریور 1398، ، صفحه 143-164

https://doi.org/10.22034/rllfut.2019.8434

چکیده
  تئاتر اوژن یونسکو نزد منتقدین ادبیات نمایشی معاصر فرانسه‌زبان به «بوطیقایی تقابل‌گویی» شهره گشته ‌است. یونسکو در رأس جریان فلسفی-ادبی معروف به تئاتر نو، در آثار نوگرا و بی‌بدیل خود قوانین نمایش‌نامه‌نویسی ...  بیشتر
سبک‌بخشی به صدای دیگری در رمان مادام بواری: 
دغدغه گوستاو فلوبر برای خلق اثری از هیچ
سبک‌بخشی به صدای دیگری در رمان مادام بواری: دغدغه گوستاو فلوبر برای خلق اثری از هیچ

محمد محمدی‌آغداش

دوره 11، شماره 19 ، 1396، ، صفحه 187-224

چکیده
  مفهوم زبانشناختی- ادبی صدای دیگری در نوع ادبی رمان، به دنبال نظریه فرآیند شکل­گیری گفتمان (نگاهگویشوربه گزاره خود)، ارائه شده توسط زبانشناس و سبک­شناس سوییسی شارل بالی (1932)، در اصل تداعی کننده اصطلاح ...  بیشتر
انتقال معنا: از سطح صوری کلام تا معنای ضمنی- پراگماتیک در گزاره‌های مجزا
انتقال معنا: از سطح صوری کلام تا معنای ضمنی- پراگماتیک در گزاره‌های مجزا

محمد محمدی آغداش

دوره 10، شماره 17 ، مرداد 1395، ، صفحه 141-162

چکیده
  انسان، همواره به لحاظ ماهیت زندگی اجتماعی­اش، برای برقراری ارتباط با همنوعان خود از ابزارها و وسایل متعددی استفاده کرده که در این میان " زبان" به عنوان یک پدیده اجتماعی (قوه ناطقه خاص بشر که نقطه تمایز ...  بیشتر